Home » Zikir Hawqalah (la hawla wala quwwata illa billah)

Zikir Hawqalah (la hawla wala quwwata illa billah)

 

لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
(la hawla wala quwwata illa billah)

Maksudnya : Tidak ada daya dan kekuatan melainkan dengan kehendak Allah.

Tentang Zikir Hawqalah & Kelebihannya

Zikir ini disebut al-Hawqalah.
Diucapkan apabila melihat perkara-perkara yang tidak disukai ataupun apabila kita tidak terdaya atau berkemampuan untuk melakukan sesuatu.

Zikir kalimah ini merupakan kalimah isti’anah (memohon pertolongan) bukan kalimah istrija’ (ucapan innaa lillahi wainnaa ilaihi roji’un). Dianjurkan membaca zikir ini ketika meminta pertolongan kepada Allah SWT bukan dibaca ketika ditimpa musibah. (Lihat: AI-Istiqomah 2/81).

لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ

Makna Ungkapan al-Hawqalah: Tiada keupayaan bagi kami untuk melakukan ketaatan melainkan dengan (bantuan dan kehendak) dari Allah, dan tiada kekuatan bagi kami untuk menjauhi kemaksiatan melainkan dengan (bantuan dan kehendak) dari Allah.” (Ibn ‘Abbas dalam al-Durr al-Mathur fi al-Tafsir bi al-Ma’thur oleh al-Suyuthi 5/393)

Ungkapan zikir ini berupa pelengkap hidup seseorang muslim. Orang yang menyebutnya bererti mengaku, dia tidak memiliki sebarang keupayaan dan kekuatan sama ada untuk mendapatkan apa-apa kebaikan atau menolak apa-apa keburukan, tiada sebarang upaya untuk mengelak maksiat dan melakukan ketaatan, tiada upaya untuk membebaskan diri dari sebarang penyakit dan berada dalam keadaan sihat, tiada upaya untuk bebas dari lemah kepada memperolehi kekuatan, hatta dia tiada upaya melaksanakan sesuatu di dalam hidupnya, melainkan dengan bantuan dan kehendak dari Allah Yang Maha Agung.

Zikir kalimah al-Hawqalah ini mempunyai kelebihan. Dalam hadis Abu Musa al-Asy’ari RA ia sebagai perbendaharaan Syurga:

كُنَّا مَعَ النَّبِيِّ- صلى الله عليه وسلم- فَجَعَلَ النَّاسُ يَجْهَرُوْنَ فِيْ التَّكْبِيْرِ فَقَالَ النَّبِيِّ- صلى الله عليه وسلم-:”أَيُّهَا النَّاس ارْبَعُوْا عَلَى أَنْفُسِكُمْ إِنَّكُمْ لَا تَدْعُوْنَ أَصُمَّ وَلَا غَائِبًا ولكن تَدْعُوْنَ سَمِيْعًا بصيرا ثُمَّ أَتَى عَلَيَّ وَأَنَا أَقُول فِيِ نَفْسِي: لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَقَالَ: “يَا عَبْدَ اللَّهِ بْنَ قَيْسٍ! قُلْ: لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنَّهَا كَنْزٌ مِنْ كُنُوزِ الْجَنَّةِ

Maksudnya: “Kami dahulu pernah bersama dengan Nabi SAW (dalam suatu permusafiran). Orang ramai bertakbir dengan kuat. Lalu Nabi SAW bersabda: “Wahai kalian semua, kasihanilah diri kami sendiri, sesungguhnya kamu semua bukan memohon kepada zat yang pekak dan jauh, sebaliknya kamu semua berdoa kepada tuhan yang Maha Mendengar lagi Maha memerhatikan. Kemudian baginda datang kepadaku, ketika itu aku membaca
لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
Baginda bersabda kepadaku: “Wahai ‘Abd Allah bin Qais, ucapkanlah:
لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
Kerana sesungguhnya ia adalah salah satu perbendaharaan (harta bernilai yang tersimpan) di dalam syurga.” (HR Bukhari, No: 6384)

Berkata Imam Nawawi, “Makna perbendaharaan di sini adalah simpanan pahala di Syurga yang sangat berharga, seperti simpanan harta kalian yang paling bernilai.” (Syarah Sahih Muslim 17/26).

Kalimah zikir ini juga menjadi pelindung dari Syaitan berdasarkan hadis Anas bin Malik RA, Nabi SAW bersabda:

إِذَا خَرَجَ مِنْ بَيْتِهِ: فَقَالَ: بِسْمِ اللهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللهِ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا باللَّهِ فَيُقَالُ لَهُ: حَسْبُكَ قَدْ كُفِيتَ وَهُدِيتَ وَوُقِيتَ فَيَلْقَى الشَّيْطَانُ شَيْطَانًا آخَرَ فَيَقُولُ لَهُ: كَيْفَ لَكَ بِرَجُلٍ قَدْ كُفِيَ وَهُدِيَ وَوُقِيَ

Maksudnya:  “Apabila seseorang itu keluar dari rumahnya lalu mengucapkan:
بِسْمِ اللهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللهِ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا باللَّهِ
akan dikatakan kepadanya: “memadai bagimu, sesungguhnya kamu telah dikurniakan kecukupan, hidayah dan perlindungan.” Lalu satu syaitan bertemu dengan syaitan yang bekerja menyesatkan orang itu seraya berkata: “Bagaimana kamu (hendak menyesat dan mengganggu) orang itu yang telah diberi kecukupan, hidayah dan perlindungan?” (HR Abu Daud No: 4249) Status: Hadis Sahih.

Leave a Reply

Your email address will not be published.